Now in: Sweden
Eco Warrior

Äventyr i Taman Negara Nationalpark

*English version comming soon*

– Detta var en resa sponsrad av MalaysiaExperten.se, men upplevelserna och åsikterna är mina egna –

Äventyr i Malaysias nationalpark Taman Negara

Om Taman Negara

Världens näst äldsta tropiska regnskog med 130 miljoner år på nacken.

Dag 1 – Nattpromenad i djungeln

På morgonen blev jag och några till upphämtade i Kuala Lumpur i en minibuss som släppte av mig vid en liten by där jag fick åka båt på floden till hotellet Mutiara Taman Negara Resort . De andra åkte bil resten av vägen men jag rekommenderar verkligen båtturen(om det inte är regnsäsong) som är så rogivande och vacker.

Jag kom fram med båten till resortens lilla brygga och gick upp för att checka in. Jag fick nyckel och min alldeles egna bungalow. Efter en varm dusch, tupplur och trerätters middag på Mutiaras restaurang hade solen gått ner och det var dags att gå på en guidad tur i djungeln i hopp om att få se djur.

“Insekter kommer vi fokusera på” sa guiden. “Innebär det även spindlar och ormar?” frågade jag. Svaret var jakande och det första djuret vi fick syn på var en orm i ett träd. Det var en ogiftig orm och jag kände ingen rädsla utan enbart fascination till min förvåning då bara tanken på ormar får mitt blod att isa. Det var den enda ormen vi såg den kvällen och jag måste erkänna att jag var besviken. Vandringen var så spännande och intressant att jag hoppades på att få se flera olika sorters exotiska ormar och spindlar, när jag ändå kände mig så trygg. Men vi fick se många andra otroligt häftiga djur. Rådjur, skorpion, olika fågelarter, leopardkatt, vildgrisar, ödla och en bedårande och långsam tröglori. De djur vi såg som jag tyckte vad allra häftigast var ugglan som satt kvar på sin gren förvånansvärt länge så att vi fick en ordentlig och lång titt på den på nära håll och de olika slags vandrande pinnar vi såg. Jag hade ingen aning om hur coola jag skulle tycka att vandrande pinnar var. De är så oerhört lika pinnar att det känns absurt och de finns i så många färger och former!

Dag 2 – Canopy walk, vandring i djungeln, båttur i floden och gigantiska träd

Efter frukost gick vi på guidad tur i djungeln där vi fick lära oss om de olika egenskaperna vissa av växterna i djungeln har. Urbefolkningen som bor i djungeln använder sig fortfarande enbart av naturmedicin, och det var otroligt häftigt att se och lära sig om hur människor använder sig av naturen på det sättet.

Till slut kom vi fram till de kända hängbroarna som hänger 45 meter upp i luften mitt i djungeln. De var mer stabila än jag föreställt mig, det var bara någon enstaka som var extra lång och vinglig. Det var dock höga nätkanter så det kändes ändå tryggt att gå där även om svindeln slog till om man tittade ner och inte ens kunde se marken.

Efter den vinglande upplevelsen bestämde vi oss för att fortsätta gå uppåt för att nå utsiktsplatserna på toppen. Det fanns 2 olika utkiksplatser och båda var otroligt vackra, och definitivt värt promenaden i konstant uppförsbacke.

Efter ca 4 timmar i djungeln återvände vi till resorten för lunch innan nästa aktivitet. När vi fått i oss energi fortsatte vi på nästa äventyr med båt. De smala båtarna tog oss uppåt floden och det var magiskt. Regnskogen sträckte sig högt och omfärgande, och jag kände mig som Pocahontas. Första stopp var vid ett träd som uppskattar vara rund 600 år gammalt och det var ENORMT. Det fick mig att få mig känna mig liten på samma sätt som berg brukar göra.

Sedan försatte vi uppströms och kom till slut fram till ett litet vattenfall där vi kunde bada, hoppa i vattnet och dras med i vattens strömmar. Det var inga andra än vi där. En underbar utflykt. Bara båtfärden dit och tillbaka var underbar i sig.

Dag 3 – Besöka urbefolkningen

Det här var en otroligt häftig upplevelse. Att få besöka en liten by i djungeln där människorna fortfarande lever helt off grid och utan moderniteter. Barnen går inte i skola och de jagar fortfarande med blåsrör och handgjorda pilar.

Vi fick besöka en by i närheten där de för ca 8 år sedan började bära kläder, innan dess gick de runt nakna som den dag de föddes. De var väldigt blyga men vi fick se hur de gjorde upp eld på under en minut och lära oss hur blåsrören skapas och fick även prova både att göra eld och att skjuta pilar ur blåsröret.

Dag 4 – hemresa

Transporten från resorten tillbaka in till Kuala Lumpur avgår inte förrän vid 13-tiden, så det fanns gott om tid att sova länge och sedan spendera lång tid att ta sig igenom frukostbuffén. Hemturen gick snabbare än ditvägen eftersom jag nu åkte bil hela vägen. Den enda båttur som krävs är till andra sidan floden där en minibuss kom och hämtade upp mig och de andra som också skulle till Malaysias huvudstad.

Höjdpunkter

Jag var inte beredd på hur oerhört häftigt det skulle vara att gå på nattpromenad i djungeln. Jag har alltid låtit bli det innan pga min rädsla för ormar och spindlar, men då mina fobier nästan botats av allt mitt resande runt om i världen och stött på gigantiska spindlar så var jag faktiskt bara intresserad av att se mer då jag kände mig så säker i sällskap av vår guide.

Djur är så otroligt häftiga och jag älskar att titta på djur- och naturdokumentärer, och de enda möjligheterna jag får att se djur i verkliga livet är när de är i sina naturliga habitat då jag aldrig stödjer djurparker eller andra typer av underhållning/turistattraktioner som innefattar djur. Så för alla djurälskare rekommenderar jag verkligen att ta nattpromenader då det är vid den tiden de flesta djur är aktiva.

Maten på restaurangen var väldigt varierande och det var inga problem alls för mig att få ordentlig vegansk mat till varje måltid. De hade till och med en stor maskin där man kunde fylla på glas eller flingskålar med sojadryck.

Video

Eco warrior from Sweden traveling full time Former jetsetter who quit flying for the environment Plant based nature and hiking lover

Comments

• 22nd February 2017

Kul att läsa och vilken fin video!! 😀

• 23rd February 2017

Jag har sen länge haft malaysiska hängbroar och urskog på min bucket list, egentligen utan att känna till detaljerna. Så bra med lite info om detta.

Gah vad häftigt! Nattpromenad i djungeln åker upp på livets att göra-lista! Inspirerande inlägg 🙂